Hulp op maat!

Gartner Magic Quadrant 2018 - 'Sponsored' piece?

Ik zie me nog zo zitten, enkele weken geleden met onze nieuwste aanwinst om gedurende de kick-off van zijn opleidingstraject tot Software Asset Management consultant. Rood aangelopen wangen, vurig aan het zenden over mijn grote ambitie: SAM! In mijn relaas meenemend dat we aan het afwachten zijn op nieuwe onderzoeksresultaten van binnen de IT-markt een prestigieuze partij…. Het rapport van 2016 biedt namelijk veel hoop dat ook Gartner na enkele jaren inmiddels ook de slag op onderzoek naar Software Asset Management te pakken heeft…
Ik laat mij in dat gesprek door mijn enthousiasme ook nog even verleiden om terug te blikken op mijn laatste rondreis door Florida waar we te midden van een “poema-gebied” een enorm Gartner-complex voorbij rijden en ik gekscherend denk: “Zal ik een tussenstop maken om ze uitleg te geven over hoe Software Asset Management nu echt in elkaar zit? En hoe ze opkomende rapporten van meerwaarde kunnen maken ten diensten van de ontwikkeling binnen SAM…”. Met een lach op mijn gezicht, om mijn eigen gedachte besluit ik vertrouwen te hebben en denk ik dat ze heus in staat zijn volgende onderzoeken waarschijnlijk weer naar een hoger niveau te tillen dan het laatste, wanneer ik terugkeer uit mijn gedachten naar mijn gezin…

En dan kom het eerste onderzoek, Gartner Magic Quadrant, op 16 april 2018… ook nu heb ik de befaamde rode wangen, alleen niet van opwinding en enthousiasme dit keer, maar van plaatsvervangende schaamte…

Hoe is het mogelijk dat zelfs een prestigieuze partij als Gartner geen idee heeft wat Software Asset Management is, waar het om gaat en gewoon blijft zenden wat de hardstschreeuwende partijen vinden? Hoe kunnen wij verwachten dat onze branche uitgroeit tot een mooie, transparante en waardevolle volwassen markt als strategisch onderdeel van IT? Een rapportage waar de nadruk ligt op partijen met een grote klantenbase, zonder daarin de gemiddelde klantgrootte mee te nemen. In de basis wordt hier kwantiteit boven kwaliteit gesteld… waardoor ze hun eigen geloofwaardigheid behoorlijk te grabbel gooien, als je het mij vraagt.

Laat ik voorop stellen dat er echt wel partijen in het onderzoek meegenomen worden die een ereplaatsje verdienen. MAAR wanneer zij werden vergeleken met leveranciers welke vanwege kwaliteit en inovatie, of simpelweg vanwege grote van de klanten, ook meegenomen hadden moeten worden en ze hadden nog steeds dezelfde plek behouden, dan was deze plek van meerwaarde… nu zegt het niets. Ja, het zegt wat over de tooling leveranciers die als nog dit lousy quadrant op hun website zetten om te showen. I.p.v. de effort te steken in het eisen van een kwaliteitsstuk waarin de daadwerkelijk waarden van hun product wordt aangetoond.

Juist dit maakt dat wij als SAM-markt niet staan op de plek waar we moeten staan wat betreft volwassenheid. Waar partijen nog steeds eindklanten kunnen overtuigen van de wel befaamde “magic-button” en SAM adopties nog steeds niet 100% slagen. Waarbij SAM-tools worden gezien als doel in plaats van het middel welke passen binnen de SAM-strategie welke aansluit op de bedrijfsvoering en risico’s van de klant. Omdat wij kennelijk nog steeds geloven dat klanten niet door deze wassen neus heen kunnen prikken…

Maar er is ook een lichtpuntje. Op deze 16 april 2018 mochten we ook het Critical Capabilities for Software Asset Management Tools report verwelkomen. Kwalitatief laat het zeker nog te wensen over, echter laat dit rapport een meer gemêleerd beeld zien van het SAM tool landschap. Dit rapport biedt nog voldoende ruimte tot verbazing en ook nu weer voldoende ruimte voor plaatsvervangende schaamte, maar ook van respect voor de niet werkende tooling die stug blijven volhouden en aangemoedigd door dit rapport zeker ook dit jaar niet opgeven. Echter zijn wij van mening dat dit report een vollediger en ‘onafhankelijker’ beeld schept van de SAM-tool leveranciers en in ieder geval laat zien dat er buiten de standaard verdachten ook andere en zeer krachtige tools bestaan, die vaak door onvolwassenheid van de markt te kort worden gedaan.